بازار آریا

آخرين مطالب

یاداشت| تامین بودجه از محل مقابله با فرار مالیاتی اقتصاد ايران

یاداشت| تامین بودجه از محل مقابله با فرار مالیاتی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - با اجرای صحیح و مؤثر قانون پایانه‌های فروشگاهی و بهره‌گیری از ساماندهی کارت‌خوان‌ها و تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی به عنوان بازوهای پرتوان این قانون، شاهد مسدود شدن راه‌های فرار مالیاتی تا حد امکان و افزایش شفافیت فعالیت‌های اقتصادی باشیم. - آریا بازار -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پدیده فرار مالیاتی که به عنوان یکی از مصادیق فساد در عرصه اقتصاد مطرح است، عمده‌ترین معضلی است که نظام‌های مالیاتی اغلب کشورهای جهان با آن مواجه هستند.
فرار مالیاتی یک اقدام غیرقانونی مثل کتمان یا پنهان‌کاری درآمد فرد است که طبق قانون، قابلیت دریافت مالیات از آن وجود دارد. تأثیر منفی بر رشد اقتصادی و توزیع درآمد، کاهش سرمایه‌گذاری، کمبود منابع تأمین بودجه از جمله تبعاتی است که خودداری از پرداخت مالیات بر بدنه اقتصاد کشور به جای می‌گذارد. همچنین فرار مالیاتی، کاهش در درآمد دولت را به همراه دارد که این موضوع رشد تولید ناخالص داخلی و تخصیص سرمایه‌گذاری توسط دولت را با اختلال مواجه می‌سازد. بر همین اساس سازمان امور مالیاتی کشور تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا با قاطعیت با این پدیده مذموم و مخرب اقتصادی مقابله کند تا هم درآمدهای مالیاتی و تأمین بودجه را محقق نماید و هم فرایند مالیات ستانی به صورت عادلانه و صحیح صورت پذیرد.
مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص می‌گوید هر چند رقم فرار مالیاتی در کشور بالاست اما این سازمان با دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی و ایجاد شفافیت در کسب‌وکارها از طریق به‌کارگیری ابزارهای قدرتمندی چون اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به سرعت به سمت مقابله با فرار مالیاتی و کاهش آن پیش می‌رود.
هم‌زمان دولت نیز عزم خود را جزم کرده تا به جای تأمین بودجه از درآمدهای نفتی آن را از منابع ماندگاری و پایایی چون مالیات تأمین کند. دولت می‌گوید این امر به معنای افزایش نرخ‌های مالیاتی و فشار به جیب و سفره مردم نیست بلکه دولت قصد دارد افزایش درآمدهای مالیاتی را از محل شناسایی فرارهای مالیاتی محقق نماید. به همین جهت هم تقریباً روزی نیست که مورد مهم و قابل توجهی از فرار مالیاتی در کل کشور کشف و شناسایی نشود.
به طور مثال سازمان امور مالیاتی کشور اخیراً از کشف فرار مالیاتی 10 هزار میلیارد ریالی یکی از برندهای معروف کالای خانگی در استان خوزستان خبر داده است. این شرکت‌ها با سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، اقدام به واردات کالاهای آن برند و قطعات موردنیاز برای خدمات پس از فروش کالاها کرده بودند. 
فرار مالیاتی 363 میلیارد تومانی یک شرکت فعال در صنعت چوب در شمال غرب کشور هم مورد دیگری است که به تازگی شناسایی شده است. مطالبه بدهی‌های مالیاتی دوازده ساله صندوق ثامن‌الحجج و احیاء یک هزار و 350 میلیارد تومان از حقوق بیت‌المال، شناسایی شرکت‌های کاغذی فعال در حوزه آهن قراضه در استان آذربایجان غربی، کشف 10 هزار و 500 میلیارد ریال فرار مالیاتی مرتبط با سوء استفاده از هشت فقره کارت بازرگانی اجاره ای، شناسایی مبلغ 547 هزار و 386 میلیارد ریال مالیات ناشی از فعالیت‌های کتمان شده و فرارهای مالیاتی پر اهمیت توسط ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور، شناسایی بیش از 19 هزار نفر مؤدی جدید و فاقد پرونده مالیاتی و تراکنش بیش از 470 هزار میلیارد ریال از یک صندوق قرض الحسنه در شمال کشور، وصول 250 هزار میلیارد ریال معوقات ابر بدهکاران شامل بیش از 90 شخصیت حقوقی اعم از شرکت‌های فولادی، پتروشیمی و سیمانی و واریز آن به حساب خزانه، وصول 5 هزار میلیارد ریال از بدهی ابربدهکار مالیاتی پس از 14 سال و مصادره برج او در سعادت‌آباد وکشف فرار مالیاتی در زمینه فروش لوازم خانگی به صورت انبوه و صدور بالغ بر 148 میلیارد تومان اوراق تشخیص مالیات، تنها نمونه‌های معدودی از شناسایی فرارهای مالیاتی در سطح کشور هستند.
صاحبان این اعداد و ارقام سنگین در حالی بدون پرداخت مالیات صحیح و دقیق خود، به انجام معاملات خود مبادرت می‌ورزند که یک کارمند حقوق بگیر، به صورت ماهانه مالیات خود را قبل از دریافت حقوق پرداخت می‌کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با تائید پیش‌بینی افزایش 50 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه سال آینده آن را به شناسایی مؤدیان جدید گره زده و معتقد است این سیاست به معنای افزودن بار مالیاتی جدید روی تولیدکنندگان و اقشاری که به طور شفاف در فضای اقتصادی کشور فعالیت دارند نیست. وی در عوض مقابله با فرار مالیاتی را چاره کار می‌داند و مدعی است تاکنون با توجه به استقرار سامانه‌های اطلاعات اقتصادی، موارد متعددی از فرارهای مالیاتی و اشخاص و شرکت‌هایی که به صورت شفاف عمل نمی‌کنند شناسایی شده‌اند. بر این اساس مبلغ 60 هزار و 198 میلیارد ریال اصل مالیات و جریمه از محل شناسایی کتمان درآمد مؤدیان مالیاتی طی 11 ماهه نخست سال جاری توسط سازمان امور مالیاتی کشور وصول شده است.
بنابراین انتظار می‌رود با اجرای صحیح و مؤثر قانون پایانه‌های فروشگاهی و بهره‌گیری از ساماندهی کارت‌خوان‌ها و تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی به عنوان بازوهای پرتوان این قانون، شاهد مسدود شدن راه‌های فرار مالیاتی تا حد امکان و افزایش شفافیت فعالیت‌های اقتصادی باشیم.
به طور قطع فرار مالیاتی در هیچ کجای دنیا به عدد صفر نخواهد رسید و همیشه میزان حداقلی از این فرار برقرار است اما با رسالت خطیری که بودجه 1403 بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور گذاشته است باید دید این سازمان تا چه حد می‌تواند با تکیه بر ابزارهای قدرتمندی همچون ساماندهی کارت‌خوان‌ها و تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری در مبارزه با فرار مالیاتی موفق عمل کند.
کارشناس مالیاتی
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیو/ 6 نامزد رئیس‌جمهوری درباره برنامه هفتم توسعه چه گفتند؟

ویدیو/ 6 نامزد ریاست‌جمهوری درباره برنامه هفتم توسعه چه گفتند؟

جلیلی:لازمه تحقق رشد اقتصادی فقط جذب سرمایه نیست +فیلم

زاکانی: افتخار دولت رئیسی اصلاح فاجعه نقدینگی دوره روحانی بود

رئیس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد

ویدیو/ 6 نامزد ریاست‌جمهوری درباره رشد اقتصادی و برنامه هفتم توسعه چه گفتند؟

پیش بینی قیمت دلار 29 خرداد 1403

پرفروش ترین خودرو جهان کدام است؟

مناظره انتخابات دوره ریاست جمهوری؛ زاکانی به پزشکیان حمله کرد!

زاکانی: مردم ما نباید اعانه بگیر باشند

برگزاری نخستین مناظره انتخابات 1403

قالیباف: رئیس جمهور باید حواسش به سفره خالی مردم باشد

برگزاری اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری | اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع مناظره

زاکانی: مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی آمریکاست

اعلام سوالات مرحله اول مناظره توسط کارشناسان اقتصادی

نخستین مناظره انتخابات 1403/ پاسخ‌های اقتصادی نامزدها به سوالات کارشناسان

جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است/ دست از آزار مردم در موضوعات اقتصادی برداریم

وزیر نفت از امضا 2 میلیارد دلار قرارداد نفتی خبر داد

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 29 خرداد 1403

مردم چه انتظار اقتصادی از دولت جدید دارند؟

سود میلیاردی یوفا از یورو 2024

قالیباف: رئیس جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد

پزشکیان: بدون باز کردن مرزها به رشد 8 درصدی اقتصادی نمی‌رسیم

اولین وعده اقتصادی قالیباف

امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد 8 درصدی اقتصادی برسیم

قاضی زاده در اولین مناظره اقتصادی 1403 چه گفت؟/جوری صحبت نکنیم که دنیا انگار از امروز شروع شده/مردم از وعده خسته شده‌اند

پزشکیان: بدون باز کردن مرزها و ارتباط با دنیا نمی‌توان به رشد اقتصادی 8 درصدی رسید

فیلم/ اولین وعده اقتصادی قالیباف

قاضی‌زاده در مناظره: باید مباحث سیاسی را از اقتصاد جمع کنیم

مردم ما با ریال درآمد کسب و با دلار خرج می‌کنند

زاکانی: مشکل اصلی ایران تجویزهای اقتصادی آمریکا است نه تحریم‌های ظالمانه

فیلم/ زاکانی: تجویزهای اقتصادی آمریکاست

پیروزی «پزشکیان» فروش نفت را آسان می‌کند!

زاکانی: مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی امریکا است

پورمحمدی: باید با دنیا کار کنیم/ مشکلات اقتصادی لزوما راه‌حل اقتصادی ندارد+ فیلم

ببینید | زاکانی: مشکل اقتصادی ایران تجویزهای اقتصادی آمریکا است!

قالیباف در مناظره: باید قفل توقف اقتصادی را بشکنیم

پزشکیان:لازمه تحقق رشد 8درصدی به میدان آمدن تولیدکنندگان است

ببینید | اعتراف زاکانی به مشکلات اقتصادی: با ریال درآمد کسب می‌کنیم و دلاری خرج می‌کنیم

فیلم/ پورمحمدی: حل مشکلات اقتصادی صرفا راهکار اقتصادی ندارد

زاکانی: مردم ایران ریالی درآمد دارند اما دلاری خرج می‌کنند

پورمحمدی طوفانی شروع کرد /به سفارت خانه ها حمله می شود و به تحریم ها افزوده می شود /روابط تجاری و مالی ما قفل شده است

جلوگیری از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

زاکانی در مناظره: مشکل ما تجویزهای اقتصادی آمریکاست

علیرضا زاکانی: مردم ریالی درآمد دارند ولی دلاری خرج می کنند /مشکل ما تحریم‌های آمریکا نیست تجویزهای اقتصادی آمریکاست

پورمحمدی: در تعامل با دنیا مشکلات مردم را برطرف کنیم

زاکانی: مشکل اقتصاد ایران تجویز‌های اقتصادی امریکا است

زاکانی: خلق ثروت کنیم و بعد انرا توزیع کنیم

پور محمدی: در عرصه خارجی به وفاق ملی و در عرصه داخلی به اعتماد ملی نیاز داریم

مناظره داغ کاندیداها در حوزه‌ی اقتصاد/ کاندیداها وعده می‌دهند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی